Ukas utstilling: Lost in the woods
Hennes himmelvendte scener fra “meteorologiens teater” knytter selvsagt kanskje særlig an til nordeuropeiske forgjengere innenfor penselmediet. Men filtreres også gjennom filmens optikk. Det siste blir markert i GAD-galleriet ved en tre minutters video med samme tittel som utstillingen. Den dialogen legemliggjør sammenhengen mellom mediene. Dessuten kanaliserer elektronbilde-sekvensen kroppens fysiske nærvær på en mer pågående måte, enn den sansevare tilnærmingen som mange av maleriene materialiserer.
Ingeborg Stana siteres i pressemeldingen på at ”naturen er ikke bare det levende, spirende, men også det døde”. Denne dobbelheten peker i norsk sammenheng tilbake mot Cappelen og Hertevigs melankolske utskogssyner fra midten av 1800-tallet. Men det visuelle vemodet her oppleves mer lik den uro som gjennomstrømmer vår tid. Stanas neste ”andpustne” alternering mellom billedmessige blikkretninger - fra torsoaktige stammer som hever seg truende til refleksjoner av kransliknende granskog på ubevegelige vannflater – kan sees som maleriske mottrekk til tyngde fra lammende sorg.
Harald Flor
Harald Flor var mangeårig kunstkritiker for Dagbladet. Anmeldelsen ble publisert i anledning Ingeborg Stanas separatutstilling "Lost in the Woods", GAD , Oslo 1/9-9/10 2011.